Kvälls- & nattbilder


Det bästa med att det blir mörkt tidigt på vinterhalvåret i Sverige är att man slipper vara uppe så sent för att ta ”nattbilder” i mörkret. Gå ut med kläder efter väder, kameran runt halsen och fota.

Men hur gör man då för att lyckas ta fina kvällsbilder?
Stativ – för att kameran ska stå stadigt när jag fotar med lång slutartid.
Trådutlösare – för att jag inte ska röra kameran när bilden tas (minsta lilla skak kan förstöra bilden).

Kameran ställer jag in helt manuellt. Slutartiden på 15-30sekunder, ISO-talet så lågt som möjligt (ca 100-200) och bländaren ställer jag in sist, den brukar landa runt F/8 men det beror på hur mörkt det är och hur exponeringen blir.

Bilderna är ovan är tagna vid nästan samma ställe (några meter ifrån varandra). Den vänstra är tagen med stativ och trådutlösare med en slutartid på 25sekunder. Den högra är tagen utan stativ och trots en kortare slutartid (3 sekunder) så blev det ganska mycket rörelseoskärpa.

Man kan ju också göra rörelseoskärpa med flit, då gäller det att ta med lång slutartid och röra på kameran med flit.

Fototips: Tema | |
#1 - - Hannabel:

bloglovin byte? :) <3 Ps.As fiiiiina bilder du tar asså! :**** <3 <3

#2 - - Olessia:

sjukt snygga bilder :D

#3 - - ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!:

Awesome inlägg :D Du vet att jag gillar tips ;) hehe

#4 - - Mattias:

Härliga nattbilder, nu måste jag ut och ta härliga nattbilder :) jättefin blogg!

#5 - - Fotograf Annie:

Svar till Olessia: Tack så jättemycket :)



Svar till Adara: Tack :) Jag vet att du gillar tips, jag har några till på gång, men det blir nog i nästa vecka :P :)



Svar till Mattias: Tusen tack :) Ja, ut o fota i mörkret :) Vad kul att du gillar bloggen :)

#6 - - Hanna Håkansson [ Foto/Musik ]:

riktigt snygga bilder :)

#7 - - plumeria:

vilka bra tips och fina bilder!

#8 - - Pia - Smilinggirls!:

Bra tips! :)

#9 - - Kristin - Photography:

Det är bra, lek loss ;)

#10 - - Fotograf Annie:

Svar till Hanna: Tack så jättemycket :)



Svar till Plumeria: Tack, vad kul att du gillar både tipsen och bilderna :)



Svar till Pia: Tack, vad kul att du gillade tipsen :)



Svar till Kristin: Jamen visst, ;)

#11 - - M E M AA - Fotoblogg:

Jättesnygga bilder!

#12 - - Linnea - A NEW KIND OF PHOTOGRAPHING:

Har du canon ? (hade tänkt fråga om objektiv köp )

kram!

Svar: Nej, jag fotar med Pentax :)
Fotograf Annie Fredriksson

#13 - - Amanda:

så fränt bra tips!

Svar: Tack, kul att du gillade tipset :)
Fotograf Annie Fredriksson



Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)

Upp