Träffar kompisar

För att kunna utveckla och förbättra sin verksamhet så kan det ibland vara bra att ta reda på vad dina kunder eller potentiella kunder tycker. Hur nöjda är de? Vad skulle kunna bli bättre? Frågar du inte så får du inga svar.
När jag höll distanskurser i foto bad jag mina kursdeltagare om en utvärdering i slutet av kursen, denna utvärdering mailade de in om de ville. Det var långt ifrån alla som gjorde det. Det hade kanske varit fler om det fanns en enkät att svara på, en enkät med svarsalternativ och delvis öppna frågor istället för enbart öppna frågor. Jag tror att det känns mer lockande att fylla i en kort enkät istället för att svara på fem öppna frågor med helt fria ord.
Genom att lyssna på kunderna kan man också utvecklas och göra förbättringar. Det finns olika verktyg för att göra enkäter på Internet, Paloma erbjuder ett enkätverktyg som man just nu kan testa gratis i två veckor.
Gör man enkäter som man låter kunderna svara på är det också viktigt att följa upp svaren, annars försvinner vitsen med det. Men även om det kan ta tid att skapa en enkät, låta personer svara på den och sedan analysera svaren så kan det nog ge mycket tillbaka.
Vad har du för erfarenhet av enkäter? Något du tycker är bra eller dåligt?