Tillbaka efter tre veckor på vift

Den mest passande rubriken efter ungefär tre veckor hemifrån. Eller jag har ju egentligen inte varit hemifrån, jag har varit i skärgården, mitt andra hem. Men nu har jag i vilket fall som helst landat i Linköping igen efter nästan tre veckor på vift. Kom faktiskt hit redan igår efter ungefär sju timmar på resande fot. Det var väldigt skönt att komma hem till lägenheten och bara vara själv.

Tiden har gått så fort, även om jag inte har gjort så mycket. Min skärgårdsvistelse började med att jag åkte Cinderella-båt (brukar åka Waxholmsbåt) till Södermöja. På Södermöja var det nämligen loppis hos några som jag är Facebook-kompisar med, så jag tänkte att det skulle vara kul att träffa dem IRL, och det var det. Träffade även på pappa som stod vid ett bord på loppisen för "Gamla bilder och berättelser i Stockholms skärgård" en jättemysig Facebook-grupp med just gamla bilder och berättelser från Stockholms skärgård. Jag pratade med lite andra människor jag kände och några som kände till mig (jag börjar bli ökänd, haha). Sen åkte jag med pappa och två andra tillbaka till vår ö.

Loppis på Strandviks loge med livemusik, Södermöja.

Dagarna i skärgården flöt på. Första helgen kom mamma och min kompis Josefina ut till ön. Vi spelade kubb till sent på fredagskvällen med mina föräldrar, min brorsa, min ingifta faster, en av mina kusiner och hennes sambo. Den lördagen när Josefina hälsade på mig åkte vi till Möja och promenerade längs med en del av den ungefär en mil långa landsvägen. Vi besökte Roland Svensson-museet och åt lunch på Värdshuset.

Promenera på Möjas landsväg, här är vi i Lenhamna som är jättevackert (utsikt ut över havet till höger).

Några dagar efter att Josefina hade åkt hem så åkte även jag in till stan. Åt middag med mamma och hann med ett besök hos farmor. Det är så mysigt att besöka farmor, för hon blir så glad. Jag hade med mig både budapestbakelse (MUMS!) och jordgubbar som vi mumsade på.

Den andra helgen (efter mitt besök hos farmor) åkte jag med Frida till hennes lantställe i norra skärgården. Det var supermysigt. Hennes föräldrar var också där så det var kul att lära känna dem också. Vi åt grillbuffé på Kvarnudden där det var trubadurkväll (så mysigt), vi plockade blåbär, badade, åkte båt, åt middag på Lidö värdshus, stannade uppe och tittade på solnedgången och hade en väldigt bra helg helt enkelt.

Kväll på Lidö och en dag i blåbärsskogen med Frida.

Tidigt på måndagsmorgonen efter helgen hos Frida tog jag pendeltåg, tunnelbana och buss till Sollenkroka. Där mötte jag mamma och pappa som kom med båten. Jag tog båten tillbaka till ön medan mamma och pappa åkte till stan. Brorsan och jag hängde själva på ön. Det blev en del häng på stranden och där hängde även min kusins fru och deras dotter på åtta månader, det var så kul.

Tredje helgen kom mamma ut till ön igen och med sig hade hon min morbror och två av mina yngsta kusiner (de fyller 10 och 11 i höst). Vi hade några dagar med väldigt växlande väder. Det blev bad, ringåkning, regnig fika i en båt, blåbärsplockning, kortspelande, promenad på Möja. Sen åkte jag in till fastlandet igen och ner mot Linköping och där är jag ungefär i land där det här inlägget började.

Småkusiner och min favoritutsikt.

Bilder och så kommer, det kommer att ta lite tid att gå igenom. Dessutom måste jag prioritera bröllopet jag fotade helgen innan jag åkte och en annan bildbeställning av mina skärgårdsmotiv. Men sen kommer det komma massor av skärgårdsbilder här på bloggen (hoppas ni står ut med det). Idag har jag hunnit med ganska mycket av bröllopsbilderna. Har också hunnit tvätta och pysslat om mina växter lite.

Imorgon ska jag åka till plåtverkstan för att skadebesiktiga min bil (det ska bli spännande att se vad det kostar att köra in i mitträcket på E4:an). Förutom det äventyret ska jag fortsätta redigera bilder och sen ska jag träffa Mari.

Vardag: Blandat | |
#1 - - Håkan:

Det är ju knappast okänd du börjar bli.... Snarare ö-känd tack vare alla underbara skärgårdsbilder. Jag har iaf börjat få frågan "Är den där fotografen, Annie din dotter?" från diverse skärgårdsfolk.

Svar: Det var just ökänd som jag tänkte skriva, men måste ha missat prickarna (har ändrat det nu). Jo, det är en del människor som börjar veta vem jag är, det är lite häftigt att bli igenkänd för någonting som jag tycker så mycket om :D

#2 - - Sara:

Verkligen :D Kommer verkligen åka tillbaka!

Superhärliga bilder!

Svar: Tack så jättemycket Sara! :D

#3 - - Iza Palm:

Välkommen hem !! :D Och ja, snarare Ö känd än Okänd va? :D

Svar: Tack så jättemycket! Ja, jag menade ökänd, missade prickarna haha. Jag har ändrat nu :P

#4 - - Peter:

Hääärligt ! :-)

Svar: Ja, det har varit så underbara veckor! :D

#5 - - Moa:

Så härliga bilder :)

Svar: Tack så jättemycket Moa! :D

#6 - - Bodil:

Härliga bilder, måste också vandra på Möja när jag är tillbaka i Stockholm.

Svar: Tack så jättemycket! Ja, gör det, det är mysigt att promenera på Möja och det finns små smultronställen längs med vägen :D

Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera inlägget! :)